Extra aandacht bij het vissen of roofvis (snoek) in zomer

Donderdag, 4 augustus 2022

Bij veel sportvissers is niet bekend dat snoek erg slecht tegen warmte kan. Als de watertemperatuur boven de 24 graden komt dan krijgt de snoek het moeilijk. Wanneer er met hoge (water)temperaturen een snoek wordt gehaakt dan kunnen stress en uitputting die een dril met zicht meebrengen in combinatie met het warme water funest zijn voor de snoek. Wij willen jullie dan ook vragen om hier rekening mee te houden. Als je het echt niet kunt laten dan adviseren wij om smorgens vroeg te gaan vissen en op tijd weer te stoppen.

In ondiep water raad ik het vissen op snoek af in de maanden juli en augustus, zeker als het enkele dagen erg warm is geweest. Steek je hand maar eens in het water, dan kan je voelen hoe warm het water is. Na een flinke regenbui zal de temperatuur wel iets dalen maar controleer voor je begint met vissen even de watertemperatuur. Even met de hand voelen verteld je genoeg.

Baarsvissen is een alternatief maar ook dan bestaat de kans dat je een snoek haakt en vaak is het baars materiaal vele malen lichter dan dat waar mee je op snoek vist. Dit levert vaak meer problemen op dan dat ze voorkomen. Soms is het gewoon beter om de roofvis even met rust te laten.

Ook als het water niet overdreven warm aanvoelt is het belangrijk dat je de vis, met name snoek, niet te lang aan het drillen bent. Ook op groter water waar het water koeler is kan het dan slecht voor de vis aflopen. Zorg ervoor dat je de vis niet te lang drilt en zorg ervoor dat het foto’s maken niet te lang duurt. Let ook bij het terugzetten van de vis op wat deze doet, even ondersteunen en mogelijk zachtjes heen en weer bewegen om de water stroom door de kieuwen te laten stromen. Vaak voel je dan wel of de vis ervandoor wil maar blijf altijd opletten.

Let op je vangst en zorg ervoor dat de vis goed en wel wegzwemt na het vangen.

- Controleer met je hand of het water niet te warm is en stop met vissen op snoek als de watertemperatuur te hoog is. Als je er toch voor kiest om op snoek te gaan vissen in de maanden juli/augustus vis dan vooral in de vroege ochtend en vertrek op tijd weer naar huis.

Bestuur HSV Voorwaarts