Vergunningen

VISPAS CHECK

Welke VISpas heb ik nodig? Doe de VISpas check!

Met de VISpas kun je vissen in alle wateren die in de bijbehorende Lijsten van Viswateren zijn ingebracht.
Wat houdt de VISpas nu precies in?

VISpas
De VISpas is het lidmaatschapsbewijs van een sportvisser. Op de VISpas staat van welke vereniging hij/zij lid is. Tezamen met de bijbehorende ‘Lijsten van viswateren’ of de 'Visplanner App' is de VISpas tevens de visvergunning. Gevist mag worden in de wateren die genoemd staan in die lijst(en).

JeugdVISpas
Tot je 14de jaar mag je onder begeleiding van een volwassene die in het bezit is van de juiste papieren, met één hengel zonder vergunning vissen. Ben je op 1 januari nog geen 14 jaar, maar wil je wel met twee hengels en alle aassoorten in alle wateren kunnen vissen waar je ook met de VISpas terecht kunt (Landelijke Lijst van Viswateren), neem dan de JeugdVISpas.

Jeugdvergunning van je vereniging
Als je voor de jeugdvisvergunning kiest, dan mag je alleen maar vissen met één hengel en een beperkt aantal aassoorten in de wateren van je eigen vereniging. Het vissen op roofvis is dan niet mogelijk, omdat aassoorten zoals kunstaas of een stukje vis niet zijn toegestaan. Met deze vergunning kan je echter heel goed vissen op de bekende witvissoorten, zoals blankvoorn, ruisvoorn en brasem. Ben je een beginnende sportvisser, dan heb je aan deze jeugdvergunning zeker in het begin voldoende. Wil je later meer en bijvoorbeeld aan wedstrijdvissen gaan doen of op roofvis gaan vissen, dan kan je altijd overgaan op de jeugdVISpas. Met alleen de (verenigings)jeugdvergunning kan je niet meedoen aan de officiële kampioenschappen van je federatie of van Sportvisserij Nederland.

Jeugd onder begeleiding
Ben je nog geen 14 jaar, dan heb je geen pas of vergunning nodig als je vist onder begeleiding van een volwassene die wel in het bezit is van een VISpas. Wel is er een beperking: je mag dan slechts vissen met één hengel onder dezelfde voorwaarden als de begeleider. Als je dus eens een keertje wil vissen zonder meteen lid te worden van een hengelsportvereniging, ga dan op zoek naar iemand die wel een VISpas heeft. Misschien je eigen vader of moeder, misschien een oom of tante of misschien een aardige buurman, die jou een keertje wil meenemen. Zodra je echter in je eentje of met vrienden of vriendinnen gaat vissen, dan heb je natuurlijk een eigen visdocument nodig. Dat is of de jeugdVISpas of de jeugdvergunning van de vereniging.

MeeVIStoestemming
De Meevistoestemming is een schriftelijke toestemming voor één persoon om één dag gratis mee te mogen vissen met een VISpashouder in een landelijk ingebracht water in de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse VISwateren. Als lid van een aangesloten hengelsportvereniging (VISpashouder) kun je dus familie, vrienden of kennissen die geïnteresseerd zijn gratis een dag meenemen om kennis te maken met het vissen. De beste ambassadeur voor de sportvisserij ben jij!

Kleine VISpas
Met de Kleine VISpas kun je met één hengel en een beperkt aantal aassoorten in een beperkt aantal wateren vissen die zijn opgenomen in de bijhorende Kleine Lijst van Viswateren. De Kleine VISpas vormt samen met de Kleine Lijst van Viswateren de visvergunning (schriftelijke toestemming).

ZeeVISpas
Per 2019 houdt de ZeeVISpas op te bestaan. Had jij afgelopen jaar een ZeeVISpas? In dit bericht lees je precies welke gevolgen dit voor jou heeft. Vanaf 2019 kun je voor hetzelfde bedrag als dat je voor de ZeeVISpas betaalde, een jaar lang van de ‘gewone’ VISpas gebruik maken. Hiermee worden je sportvisserijmogelijkheden flink verruimd.

Kosten aanschaf bij winkelier:

Aspius Hengelsport: De Steven 10, 9206 AX Drachten
VVV Eernewoude: Piet Miedemaweg 9, 9264 TJ Earnewâld
Pet's & Co: Raai 1, 9202 HR Drachten

Sportvispas senioren € 41,-
Sportvispas jeugd € 11,50
Weekvergunning € 10,-

Vragen over de VISpas?
Kijk meteen of het antwoord op jouw vraag tussen de veel gestelde vragen staat!
Bekijk de algemene voorwaarden behorende bij de VISpas en de algemene voorwaarden van de Kleine VISpas.
Klik hier voor het laatste nieuws over de VISpas
Door op onderstaande foto te drukken kunt u de VISpasCHECK bijlage downloaden!